Op weg naar Isfahan

Persepolis

Maandag. Vandaag moet het hoogtepunt worden van onze trip: een bezoek aan de oude Perzische hoofdstad van Darius en Xerxes. Persepolis, letterlijk de stad van de Perzen, werd gesticht rond 500 voor Chr. en vernietigd door Alexander de Grote in 330. Alle paleizen werden afgebrand (de pilaren en de daken waren van hout) en tot 1930 lagen de ruïnes bedolven onder het zand. Het is een van de plekken waar je wil geweest zijn, zeker als je de Achemenieden en Alexander de Grote kent uit je klassieke geschiedenis. Met een uitstekende gids lopen we over het terrein, tussen de resten van de pilaren, de poorten en de vele bas-reliëfs. Het Perzische rijk was zeer uitgestrekt, van de Indus tot Ethiopië, en uit de beeldhouwwerken kan je opmaken hoe de verschillende volkeren zich onderwierpen en hulde brachten aan de Perzische koningen. Boven de stad, in de berghelling, prijken de praalgraven van Artaxerxes II en III. Van daar genieten we van een indrukwekkend panorama over de hele site.
In de buurt liggen nog andere koningsgraven, met prachtige reliëfs die onze gids goed weet te duiden. Het is een mooie les kunstgeschiedenis van het Perzische rijk.
In een babbel achteraf borrelt weer de onvrede op over de ondergeschikte positie van de vrouw in de Iraanse maatschappij, het blijkt dus een altijd terugkomend issue.
Op de weg naar Isfahan pikt de bus twee vrouwen op, moeder en dochter. Het meisje van 16 spreekt vlot Engels en we leren weer wat bij over de Iraanse maatschappij: hoe strikt de geslachten gescheiden zijn, hoe moeilijk het is voor een vrouw om een leidinggevende functie te bekleden, hoe hardhandig de godsdienstpolitie optreedt tegen ongepaste kledij, het is voortdurend uitkijken om niet uit de pas te lopen. Als ze op de iPad de foto's van onze zes blonde kleinkinderen zien, zijn ze gecharmeerd; blonde kinderkopjes zie je hier nooit. Uiteraard moeten we met hen op de foto en worden mailadressen uitgewisseld.
Het is bijna 22.00 als we Isfahan binnenrijden. Na deze dag kan de reis niet meer stuk.

Kaat

Zes blonde kleinkinderen meenemen volgende reis? Eens wat anders dan met oma en opa naar Blankenberge...

Sweps

Iran was zeker een reis waard. De verslagen en foto's zijn een waardevol document om ons "fotoboek" compleet te maken! Al een idee voor een volgende reis?
Groet,

Ina

Lees met veel plezier jullie reisverslagen. Zo te leze hebben jullie een schitterende reis.