Op weg naar Isfahan

Naar Shiraz

De matrasjes waren wel heel dun en het duurt even voor ik de stijfheid uit mijn rug krijg. Het ochtendsanitair gebeurt hier in een gemeenschappelijke wasruimte, er is warm water en alles is netjes. Na het ontbijt rijden we richting Shiraz, door een dor woestijnlandschap, geen boompje te zien in de hele omgeving. Alleen hier en daar een kleine nederzetting en je vraagt je af hoe de mensen hier overleven.

We picknicken in een groene oase, op het erf van een boerderij. De eigenaar heeft een paar tafels neergeplant onder de bomen bij een bron. We genieten van het voedsel en de omgeving. Als een kudde schapen voorbijtrekt is het plaatje compleet.
Vandaag bezoeken we Pasargad, de stad van Cyrus II. De bouw begon in 546 voor onze tijdrekening. Centraal staat de graftombe van Cyrus. Tijdens de Achaemenidische periode lag het monument tussen immense tuinen. De soldaten van Alexander de Grote hebben alles grondig geplunderd. Wat nog restte van de paviljoenen en de zuilen heeft de laatste sjah volledig met de grond gelijk gemaakt, zodat er alleen een uitgestrekte vlakte overbleef, gepast als decor voor zijn megalomane viering van 2500 jaar Perziƫ. Van het paleis blijven alleen nog wat zuilvoeten en een paar inscripties ('Ik ben Cyrus, koning der Achaemenieden') over. Op de heuvel ligt de indrukwekkende citadel vanwaar je zicht hebt over de vlakte waar de wind het stof van de tijd doet opwaaien. Sic transit gloria mundi...
's Avonds komen we aan in Shiraz. De chador moet het hier afleggen tegen de kleurige en modernere kledij van de vrouwen. Op aanraden van de hotelbaas gaan we eten in een restaurant, een paar straten verder. Het lijkt een sprookjespaleis, in een tuin met waterpartijen en verlichte fonteinen. Er zijn frietjes, weliswaar lauw en slap, maar wie zal het deren. Vanop het buitenterras op de eerste verdieping genieten we van het mooie uitzicht.
Door de censuur heen leest Magda dat er in de vorige dagen een vrouw is opgeknoopt... Bij stukjes en beetjes komen we te weten dat ze haar verkrachter, een ambtenaar van de inlichtingendienst, heeft vermoord. De sharia kent geen genade voor vrouwen. Dit is de harde keerzijde van de Iraanse medaille. We lezen ook dat er dit jaar al 250 doodstraffen uitgevoerd zijn.
Zondag. Rondlopen in Shiraz, een grote stad met meer dan een miljoen inwoners. We bezoeken de mausolea van twee beroemde dichters, Sadi (13de eeuw) en Hafez (14de eeuw). De poƫten zijn nog steeds populair, heel wat Iraniƫrs kunnen nog hun gedichten reciteren en hun werken worden nog verkocht. Blijkbaar staat hun oeuvre ook in de lesplannen: de site van Sadi wordt overspoeld door schoolkinderen die in koor verzen scanderen. Het geklik van de fotocamera's is niet uit de lucht.
Daarna slenteren we door het centrum van de stad. Alles wat we willen zien ligt op loopafstand: de citadel van Karim Kahn uit de Zand-periode (1750-94) met zijn verzakte hoektoren; het labyrint van de bazaar; de elegante Nasir-al molk moskee, de meest gefotografeerde van Iran; de Naranjestantuin met zijn citrusbomen en het Molk-paleis met het wassenbeeldenmuseum rond de bekendste Shiraziƫrs en waar het zalig theedrinken is op de patio; het blingbling mausoleum van de koning van het Licht, die vermoord werd in de 9de eeuw en hier in zijn bedevaartsoord horden geƫmotioneerde bezoekers ontvangt. Tussendoor gaan we iets eten in een restaurantje waar de bazaarhouders hun middagpauze houden.
's Avonds zitten we aan tafel met een jonge Iraniƫr die een zaakje in bouwmaterialen drijft. In zijn verhaal komt de onvrede met het regime aan de oppervlakte: het samengaan van politiek en godsdienst, de onderdrukking van de vrouw, de politieke gevangenen, het gebrek aan economisch en sociaal beleid, alles komt naar boven. Vooral de jongeren willen het anders, weg van het verstikkende juk van het regime, dat er alles aan doet om de bevolking te onderdrukken.
Is de Iraanse lente onderweg?

godelieve

de jeugd zou toch afwillen van het regime