Op weg naar Isfahan

Qom, in het hol van de leeuw.

Om 7:30stipt op de bus. Mooi weer maar winderig. Vandaag krijgen we weer een lang traject voor de kiezen. Maar we gaan langs Qom, bij ons gekend van die atoomcentrale waar verrijkt uranium zou aangemaakt worden, maar ook een belangrijk centrum voor de sjiieten. Hier ligt Fatima begraven, de dochter van de zevende en de zuster van de achtste imam. En last but not least: hier is de belangrijke islamitische universiteit gevestigd, waar Khomeini studeerde.

In het centrum worden we opgevangen door een woordvoerder die ons uitlegt hoe het sjiietische systeem in mekaar zit, maar al vlug gaat het over de situatie van de vrouw in de islam. Volgens de Koran en de sharia zijn vrouwen bevoorrechte wezens die niks hoeven maar alles mogen. De dames uit onze groep vertonen op slag lichte bekeringsneigingen. De man is uiteraard het hoofd van het gezin en zorgt voor alles. De vrouw is een 'bloem die moet beschermd worden'. Ons leek het eerder dat ze betutteld wordt als een onmondig meisje aan wie niets gevraagd wordt, dat soms met stokslagen op het rechte pad moet gehouden worden en dat in haar outfit zo onopgemerkt mogelijk door het leven gaat. Blijkbaar heeft de kerel nog geen Teheraanse vrouwen gezien.
Na de uiteenzetting worden onze dames in een chador gewikkeld en gaan we op stap door het heiligdom. Het schrijn van Fatima mogen we als ongelovigen uiteraard niet zien, maar buiten kunnen we vrij rondlopen en fotograferen. Dank u ayatollah's. De moskee is schitterend, het blauw en het goud overheersen op de koepels en de minaretten. Op het terrein lopen bewakers rond, gewapend met een plumeau, om te controleren of de dames er niet al te naakt bijlopen, dit wil zeggen met een te losse hoofddoek. Hier uiteraard geen kleurige kledij, alleen zwart en hier en daar wat grijs van de westerse bezoeksters. En daartussen paraderen parmantig de mohla's, bewust van hun waardigheid. Rare wereld, zoiets als het Vaticaan bij ons.
's Avonds komen we aan in Kashan, in een luxueus hotel.
P.S. : bij de picknick yoghurtkaas en opgelegde look geëten. Superlekker.

Monique

Ik heb de fotos bekeken het ziet er daar prachtig uit.
De reisverhalen die jullie schrijven zijn om direct te vertrekken naar Iran.
Monique

godelieve

enome mooie reisverhalen,heel mooie foto,s