Op weg naar Isfahan

Van Rasht over Takab naar Sanandaj

Vanuit Rasht rijden we een lange rit zuidwaarts richting Koerdistan. We doen er een volledige dag over om Takab te bereiken. Rond de middag bereiken we Soltaniyeh, met het mausoleum van Oljeitu. De blauwe koepel uit de 14de eeuw is de oudste dubbele koepel in Iran. De constructie is nu gestut, het heeft ettelijke aardbevingen overleefd. Drie arbeiders zijn onverstoorbaar bezig met de conservatie, ze hebben nog voor een paar jaartjes werk. Groot contrast met de bouwploeg van Oljeitu: er zouden indertijd 15 000 werklui ingezet zijn. Hij zou het bouwwerk voorbestemd hebben voor Hossein, de derde imam, maar uiteindelijk heeft hij besloten het toch maar voor zichzelf te houden. De man kon blijkbaar moeilijk beslissen: eerst was hij boeddhist, daarna kristen, dan weer sjiiet om te eindigen als soenniet. L'embarras du choix zoals in de Colruyt.
We stoppen nog even in in Zanjan voor de Khanum-moskee, met de blauwe minaretten. Er is net een gebedsdienst voor een overledene. Na het gebed worden we uitgenodigd om mee te delen in de aangeboden versnaperingen.
Rond20:00komen we aan in Takab, het dorp met één hotel annex restaurant. Veel keuze is er dus niet voor ons avondmaal. Het hotel voldeed aan de verwachtingen die we hadden vóór we uit België vertrokken: veel kunststof, een ondergelopen vloer, onopgemaakte bedden, loszittende stopcontacten en een douche waarvan de uitloop niet aangesloten was. Voor de rest was alles in orde.
Fris en monter vatten we 's anderendaags het tweede deel van ons traject naar Sanadaj aan. In de buurt van Takab liggen de ruïnes van Takht-e Soleiman (de troon van Salomon), een heiligdom uit de Sassanidentijd (200 - 600). Het Zoroastrisme was de staatsgodsdienst en Takht was het spirituele centrum. In de site ligt een kratermeer waaruit zwavelhoudend water opwelt. Hier werd ook het eeuwige vuur bewaard. De vier aanbeden elementen (vuur, water, aarde en lucht) waren hier dus aanwezig. Het is pas in de 7e eeuw, bij de invallen van de Arabieren dat de heilige plaats naar Salomon genaamd werd, dit om haar te beschermen tegen de moslims voor wie Salomon een eerbiedwaardig profeet is. Later werd Takht de zomerresidentie van de Mongoolse kahn's.
Wat verder bezoeken we Zenda-e Soleiman, de gevangenis van Salomon. Het is een 100 meter hoge bergtop met middenin een krater. Volgens de legende zou Salomon hier een draak hebben gevangengehouden. Rond het jaar 1000 vóór onze jaartelling was dit een heiligdom. Iedereen uit de groep sleurt zich naar boven, niettegenstaande de soms spectaculaire hoogte. Iedereen is zelfs terug beneden geraakt.
Na de middag sterkt een harde wind op. We moeten picknicken op de bus. Terwijl het in Brugge 22° is, zitten wij hier te bibberen in het 'warme' Iran.
's Avonds bereiken we Sanandaj.

godelieve

maar het weer gaat morgen veranderen,veel regen,veel wind en koud 12 graden