Op weg naar Isfahan

Kashan, de stad met de 19de eeuwse huizen

Na een zalige nacht in ons drie-sterren hotel is het tijd om de stad te verkennen. En er is veel te zien.
Op wandelafstand ligt het schrijn van imam Shahzade-Ye Ibrahim in een mausoleum. Het ligt midden het groen, ver van de drukke stad. Iran is rijk aan mausolea van heiligen, soms zeer groot, zoals in Qom of intiem zoals dit hier in Kashan.
Wat verder vinden we een begraafplaats uit het 10de millennium voor onze tijdrekening, waarschijnlijk de oudste tot nu toe bekend. De graven liggen onder adobe-heuvels, hier en daar zijn ze blootgelegd en zie je de geraamtes en de grafgiften liggen in de kuil.
Kashan is bekend voor zijn Qajar-huizen in de Alaviwijk uit de 19de eeuw, het ene al mooier dan het andere. De meeste zijn gebouwd door de rijke handelaars van de stad, rond binnentuinen met fonteinen en waterkanalen en met stucco versierd. Soms zijn er mooie verhalen aan verbonden. Jafar Natanzi, een rijke tapijthandelaar wou huwen met de dochter van Jafar Tabatabei, eveneens een tapijthandelaar die er warmpjes inzat. De schoonvader in spe gaf maar zijn toestemming toen de bruidegom beloofde een even mooi huis te bouwen als het zijne, zodat zijn dochter haar leven verder zou kunnen slijten in een gouden kooi. En zo vinden we nu op een paar honderd meter van elkaar twee schitterende paleizen. Leuk is dat er in een van de gebouwen een restaurant is, waar we kunnen lunchen. In de wijk is er ook nog een prachtige hammam, niet meer in gebruik, maar quasi intact.
Na een wandeling door de Fintuinen, naar verluid een van de mooiste van Iran, maar volgens ons niet zo impressionant, trekken we naar het stadscentrum. Al onze verplaatsingen doen met de taxi die in Iran spotgoedkoop is. Voor 50 000 rial (1,20 euro) rijdt je de hele stad door.
De oude Medressa, die voorbereidt op de theologische universiteit en lagere geestelijken opleidt, is nog steeds in gebruik. Het is een indrukwekkend gebouw dat een lager gelegen binnenkoer overheerst. Rond die binnenkoer liggen de leslokalen en de woonvertrekken van de studenten, alles heel rommelig en nogal vies. De school heeft blijkbaar veel succes, het is een komen en gaan van leerlingen en leraars.
Alsom 16:30de bazaar terug opengaat na de middagsluiting, krioelt het er onmiddellijk van het volk. Hier zijn de vrouwen bijna allemaal in zwarte chador, andere kleding zie je haast niet. De mensen zijn afstandelijker dan in Teheran of Sanandaj, maar poseren toch gewillig voor een foto en durven al eens glimlachen of groeten. Ook hier zijn de handelaars niet opdringerig. In het labyrint van de bazaar ligt een oude karavanserai en zijn er verschillende moskeeën. Kashan is beroemd voor zijn rozenwater, dat verwerkt wordt in parfums en drankjes en hier in al zijn vormen te koop is.
We zijn nu ongeveer halfweg onze tocht door Iran, en het is tot nu best meegevallen. Er is veel te zien, De bevolking is vriendelijk en behulpzaam, we zien bijna geen politie en die laat de westerlingen met rust. De godsdienst overheerst niet, wel de politieke propaganda en de verering van de 'martelaren' uit de Iraans-Iraakse oorlog. De hotels zijn meer dan behoorlijk, maar het voedsel in de restaurants is wat eentonig. Niettegenstaande het alcoholverbod vertoont nog niemand van ons gezelschap afkikverschijnselen, ik weet natuurlijk niet of er geen stiekeme drinkers zijn in de groep. Het NA-bier (Istak) is in vele smaken verkrijgbaar, van mout tot limoen, maar het is toch maar een zwak alternatief naar onze Belgische smaak, maar bij gebrek aan beter ....

Nathalie

Het is een plezier om je verhalen te lezen, Luc.
Momenteel doet de herfst zijn intrede in Belgenland, daar drinken we alvast een echt pintje op!
Groetjes
Nathalie

Marleen

Alle dagen kijk ik er naar uit om jullie verhaal te lezen wat een belevenis maken jullie mee.
Groeten Marleen,

Sweps

Eindelijk open gekregen! Alvast bedankt voor de geheugensteuntjes. Terug thuis zullen jullie verslagen zeer nuttig zijn. Merci......

godelieve

ik vind het zeer boeiend het is alsof we de reis zelf een beetje meemaken. groetjes godelieve